سوالات متداول

بهترین زمان برای مسواک زدن چه زمانی از شبانه روز است؟

آخر شب قبل از اینکه بخواب بروید بهترین ساعت برای مسواک زدن است چون حین خواب فعالیت تخریبی باکتری های دندان افزایش چشمگیری می یاید.

وقت مناسب دیگر، مسواک زدن قبل از صبحانه است زیرا هم بوی بد دهان را دلپذیر می کند و هم قبل از خوردن موادغذائی شیرین تعداد باکتری را کاهش و از پوسیدگی جلوگیری می کند.

مسواک زدن ۳ بار در روز به مدت مناسب بهداشت دندان ها را تامین می کند.

 

آیا نخ دندان کشیدن الزامی است؟

هر دندان با دو دندان در جلو و عقب خود مجاور است (بجز دندان آخر) که طی مسواک زدن تمیز نمی شوند. می توان گفت شایع ترین مکان برای شروع بیماری لثه همین فضاهای بین دندان است. همچنین این مکان ها فضای شایعی برای ایجاد پوسیدگی های عمیق روی دندان هستند که به سادگی از چشم شما مخفی می مانند، بنابراین یکی از مهمترین بخش های رعایت بهداشت دهان تمیز کردن فضاهای بین دندانی با نخ دندان است.

 

عمر مفید دندان های ترمیمی چقدر است؟

عمر ترمیم ها و روکش دندانها بیش از هر چیز به رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. دندادن برخلاف پوست و مخاط تجدیدناپذیر است و در ماردی که به واسطه روش های ترمیمی قسمتی از نسج دندان حذف می شود این نسج به هیچ وجه قابل برگشت نیست.

با توجه به این امر هر چه میزان تخریب دندان بیشتر باشد جایگزینی نسج از دست رفته مشکل تر و بقای این ترمیم کمتر خواهد شد.

جدا از عواملی که باعث تخریب دندان شده اند، پوسیدگی، بهداشت بد دهان و رژیم غذائی نامناسب بر روی دندان ترمیم شده تاثیرات خود را دارند و نسبت به دندان دست نخورده به عود پوسیدگی حساس تر خواهند بود، این موضوع درباره درمان وسیعی همچون روکش نثز صادق است.

برخی بیماران تصور می کنند با درمان وسیعی همچون روکش نسج دندان در برابر پوسیدگی کاملا مقاوم است اما این امر صحیح نیست. سطح تماس روکش با دندان که معمولا توسط یک سمان چسبانده که اصطلاحا چسب روکش نامیده می شود به دندان متصل می شودکه این محل به سادگی مجرای ورود باکتری ها و شروع پوسیدگی بعدی دندان خواهد بود. پس می توان گفت عمر دندان های ترمیم شده و روکش ها بیش از هر چیز به رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. گرچه عوامل دیگری مثل وسعت و محل ترمیم و فلورمیکروبی دهان، کیفیت و میزان بزاق نیز موثر است.

به سختی می توان عمر مفید و مشخصی برای ترمیم و روکش ها معین کرد ولی عمری در حدود ۷ سال برای ترمیم ها و کمتر از ۱۰ سال برای روکش ها ذکر کرده اند.

 

چه زمانی دندانها نیاز به روکش دارند؟

دندانهایی که قسمت زیادی از تاج آنها به علت شکستگی یا پوسیدگی ازبین رفته باشد، غالبا نیاز به درمان ریشه (عصب کشی) پیدا می کنند. بعد از درمان ریشه غالبا تاج دندان ضعیف است و با پرکردن به تنهایی احتمال شکستن آن زیاد می شود، در این حالت باید اول تاج بازسازی و بعد روکش روی آن قرار گیرد.

گاهی ممکن است دندان عصب کشی شده بدون نیاز به روکش، فقط پر شود و در این حالت دندانپزشک تشخیص می دهد که برای دوام بهتر بدون نیاز به روکش، دندان قابل ترمیم است یا حتما باید روکش انجام شود.

 

علت درد دندان بعد از ترمیم چیست؟

بسیاری افراد بعد از پر کردن دندان درد را تجربه می کنند. این درد تا حد زیادی طبیعی است و نشانه بد انجام شدن ترمیم یا باقی ماندن پوسیدگی نیست. عصب دندان (پالپ) به علت پوسیدگی ملتهب است و با برداشت پوسیدگی ها تحریک میشود، به همین دلیل تا مدتی دندان به سرما و گرما حساس خواهد بود. حتی ممکن است قبل از ترمیم هیچ دردی نداشته باشید اما بعد از آن دردو حساسیت بوجود آید، جای نگرانی نیست این حالت به تدریج کمتر و در نهایت کاملا برطرف می شود.

آزردگی لثه ها بعد از ترمیم و احساس فشار روی لثه بعلت وسایل بکار رفته در پروسه ترمیم است و بعد از دو سه روز برطرف می شود.

 

آیا ونیر کامپوزیت باعث پوسیدگی می شود؟

خیر، ونیر کامپوزیت باعث پوسیدگی و خرابی دندان زیرین نمی شود اما اگر بهداشت را رعایت نکنید چه بدون ونیر و چه با ونیر امکان پوسیدگی وجود دارد و علت آن ونیر نیست.

 

دوام کامپوزیت ونیرها چقدر است؟

کامپوزیت ونیرها با مواد امروزی دوام مناسب چندین ساله دارند. اما نکاتی که برای دوام بیشتر کامپوزیت ها باید رعایت شوند چیست؟

رعایت بهداشت دهان و دندان روزی دو تا سه بار با مسواک و نخ دندان که با روش صحیح انجام شود در حفظ سلامت لثه و دندان مهم است.

شکستن اجسام سخت مثل تخمه یا نخ می تواند باعث پریدگی ونیرها شود.

مصرف سیگار و قلیان باعث رنگ پذیری کامپوزیت می شود البته کامپوزیت که به خوبی انجام و پالیش شده باشد به رنگ مقاوم تر است.

حتی در صورتی که در طی سالها یکی از ونیرها دچار لب پریدگی شود، قابل ترمیم می باشد.